10 redenen waarom wandelen gezond is

Wandelen is een van de meest onderschatte vormen van beweging, de meeste mensen denken een sportschool abonnement te moeten nemen om fit te worden. Toch is het de moeite waard om in plaats daarvan te beginnen met wandelen. Het is namelijk een hele gezonde workout, voor lichaam én geest.

Om een actieve en gezonde levensstijl te behouden is de sportschool helemaal niet nodig, fijn dus als je daar niet van houdt! Wandelen is erg goed voor je lichaam, zelfs beter dan hardlopen omdat je minder kans hebt op blessures. Daarnaast is het goed voor je welzijn. Je gemoedstoestand en algehele conditie varen er wel bij. Er staat je ook helemaal niets in de weg om te beginnen met wandelen, je kan er vandaag al mee beginnen!

Waarom is wandelen zo gezond voor je lichaam en geest?

Als je meer wilt bewegen maar je niet goed weet waar je moet beginnen dan is wandelen een heel effectieve manier om je gezondheid, lichaam en geest een positieve boost te geven. Wandelen heeft enorm veel voordelen. Hieronder vertel ik je de 10 redenen waarom je vandaag nog moet beginnen met wandelen.

1. | Makkelijk om mee te beginnen en vol te houden

Het is makkelijk om te starten met wandelen. Het kost niets want je hoeft geen speciale uitrusting aan te schaffen of abonnement te bekostigen. Het enige wat handig is zijn een paar goede wandelschoenen. Het vereist daarnaast ook geen uitstekende conditie en het kan altijd en overal gedaan worden. Je kan langzaam beginnen, het hoeft niet meteen elke dag een uur lang. Begin simpel en doe wat voor jouw lichaam het beste werkt.

2. | Het verbetert je algehele gezondheid

Een dagelijkse wandeling van een half uur draagt bij aan je levensduur en je lichaam veroudert hierdoor minder snel. Door te wandelen versterk je je spieren en botten en worden ze soepeler. Daarnaast verlaagd het je bloeddruk, verhoogt het de zuurstofopname van je longen, verbetert de gezondheid van hart en bloedvaten, helpt het de slechte LD cholesterol te verlagen en handhaaft het een normale bloedsuikerspiegel wat helpt het risico op diabetes type 2 te verminderen.

3. | Het verlaagd je stressniveau

Wandelen is zeer effectief om het stresshormoon cortisol uit je lijf te lopen. Wandelen prikkelt namelijk je zintuigen en zorgt ervoor dat je onthaast. Door te wandelen kun je je hoofd even leegmaken en je gedachten op een rijtje zetten. Daarnaast zorgt wandelen ervoor dat je lichaam het gelukshormoon endorfine aanmaakt waardoor je je na het wandelen weer helemaal blij en opgeladen voelt.

4. | Het verbetert je denkvermogen

Doordat je beweegt tijdens het wandelen gaat er meer zuurstof naar je hoofd wat je hersenen helpt beter te functioneren. Zo wordt de hersenactiviteit gestimuleerd bij de aanmaak van nieuwe hersencellen. Hierdoor kun je je beter concentreren, verbetert het je geheugen en word je creatiever.

5. | Het maakt je immuunsysteem sterker

Door regelmatig een half uur te wandelen zorg je ervoor dat je immuunsysteem sterker wordt en je zo minder vatbaar bent voor griep. Doordat je buiten bent vang je automatisch ook zonnestralen op die de aanmaak van vitamine D stimuleren wat essentieel is voor een goede gezondheid. Zorg er wel voor bij langere blootstelling aan de zon dat je je goed insmeert met zonnebrandcrème.

6. | Het verhoogt je conditie

Als je een langere tijd of nog nooit gesport hebt is wandelen een hele goede manier om je conditie mee op te bouwen. Het is wel noodzakelijk om goed door te lopen, langzaam lopen is beter dan niets maar het zal je conditie niet verhogen. Door goed door te lopen (zo’n 7km per uur) zal het je conditie behoorlijk verbeteren en je gezondheid bevorderden. Je merk gauw dat je je fitter voelt meer energie krijgt en je spieren sterker worden.

7. | Het zorgt voor een strakker lichaam

Wandelen is een heuse work-out. Als je een uur stevig doorloopt kun je al gauw 240 kilocalorieën verbranden. Als je dagelijks een half uur wandelt, kan je al afvallen. Daarnaast train je je been- en bilspieren als je stevig wandelt en krijgen ze een betere bloedcirculatie. Ook het gebied rondom je buik en taille worden strakker van wandelen

8. | Het is een mindfulness oefening

Wandelen is een vorm van beweging dat niet draait om presteren, de afstand of de snelheid. Het gaat erom dat je naast bewegen voor een gezond lichaam je ook even in het moment bent in het ‘hier en nu’. In het kort is mindulness ‘bewust met aandacht’. Je richt je aandacht bewust op het huidige moment waar je je nu in bevindt, zonder oordeel. Je kijkt niet naar het verleden wat is geweest en niet naar de toekomst wat komen gaat. Dit geeft rust waardoor piekeren, angst en stress gereduceerd worden.

9. | Het verbetert je humeur

Als je een rot humeur hebt is het verstandig even de natuur in te gaan. Uit onderzoek is gebleken dat de mensen die regelmatig in de natuur wandelen minder negatief denken. Wandelen verhoogt namelijk de productie van het gelukshormoon serotonine dat zich vertaalt in een beter humeur en zo zorgt voor een lager risico op depressie. Wandelen in de natuur is daarom ideaal om je humeur te verbeteren.

10. | Het zorgt ervoor dat je beter slaapt

Als je een slechte slaper bent en veel piekert fungeert wandelen als een natuurlijk medicijn voor een goede nachtrust. Het reguleert je dag- en nachtritme en zorgt voor ontspanning waardoor je makkelijker in slaap kunt vallen. Ook doorslapen en je kwaliteit van slapen verhoogt hierdoor. Reden te meer om te starten met wandelen.

Meer lezen over wandelen?

Als je dit artikel leuk en inspirerend vond, vergeet dan niet het hartje bovenin aan te klikken ❤️

Liefs Evelien

Instagram | Facebook | Pinterest


Dit artikel bevat affiliatie links, lees hier mijn disclaimer


Bronnen
Gezonderleven.com
Goedetengezondleven.nl
Holistik.nl

Laat je reactie achter

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.